Ako správne napísať ALT text obrázkom?

4.83/5 (6)

Ak sa dnes pozriete na akúkoľvek web stránku, uvidíte, že jedno majú spoločné. Obrázky. Pomáhajú dokresľovať vzhľad web stránky, dovysvetliť to čo je v obsahu článku, objasnia myšlienky a nápady. A okrem správneho výberu obrázkov, by ste sa mali uistiť, že každý obrázok obsahuje správe napísaný Alt text. Ide o dôležitú súčasť optimalizácie web stránky. 

 

Čo je Alt Text?

Alt text  je alternatívny text, ktorý si načítavajú textové prehliadače a iné nástroje, ktoré si nemôžu zobraziť obrázky. Jedná sa tiež o jeden z atribútov, ktoré si načítavajú čítačky pre nevidiacich a slabozrakých (Príklad takého zariadenia). Ak napíšete efektívny alt text, uistite sa,  že vaša web stránka je dobré prístupná aj pre ľudí ktorý používajú čítačku obrazovky.  ( Ako je na tom vaša web stránka si môže pozrieť napríklad pomocou Screen Reader Emulator).

Mali by ste dbať na to, aby alt text neobsahoval niečo čo s obsahom nesúvisí. Prípadne nemá súvis s tým čo sa v obrázku nachádza. Ak do alt textu šikovne zapracujete kľúčové slova a správne pomenujete obrázok, pomôže vám to aj z hľadiska optimalizácie web stránky. 

 

Alt Text by mal zopakovať text na obrázku

Každý obrázok, v ktorom sa nachádza nejaký text, by mal mať tento text použitý aj ako alt text. Môžete pridať ďalšie slová do alt textu, ale v zásade by mal hovoriť to isté čo obrázok. Ak máte napríklad obrázok loga, Alt text by mal zopakovať názov spoločnosti ktorý je napísaný v logu. K popisu loga môže pridať aj informáciu na ktorej podstránke sa nachádza. Napr.:  „Logo spoločnosti Coca-Cola – o nás“.

 

Alt text by nemal byť dlhý

Čím dlhší je váš alternatívny text, tým ťažšie ho bude čítať textový prehliadač. Môže byť lákavé písať dlhé vety alternatívneho textu (zvyčajne sa to deje, vtedy, ak sa niekto snaží priestor pre alt text  vytapetovať kľúčovými slovami), ale krátke a výstižné pomenovanie znamená aj rýchle načítanie obsahu textovým prehliadačom. Pravidlom pre alternatívny text je rozsah 5 až 15 slov.

Alt Text

 

Používanie kľúčových slov.

Ľudia sa často mylne domnievajú, že cieľom alternatívneho textu je dať kľúčové slová vyhľadávačom. Áno, to je výhoda, ktorú môžete použiť, ale iba vtedy, ak text, ktorý pridávate, korešponduje s tým čo je na obrázku – alt text sa zobrazuje v prípade, ak z nejakého dôvodu nie je možné vykresliť obrázok. 

Alt text nie je myslený ako seo nástroj, samozrejme to neznamená, že nemôžete používať kľúčové slová. Alternatívny text je dôležitý, a pravdepodobne vás vyhľadávače nebudú penalizovať zato, že obsahuje kľúčové slová, ak dávajú zmysel. Nezabúdajte však na to, že priorita je váš návštevník web stránky. Proti spamovaniu kľúčovými slovami vyhľadávacie roboty neustále bojujú a menia svoje pravidlá. Vo všeobecnosti by ste mali v jednom alt texte použiť jedno kľúčové slovo, ktoré zároveň zodpovedá tomu čo je na obrázku. 

 

Zmysluplný alternatívny text

Cieľom alternatívneho textu  je pomôcť  definovať obrázok čítačkam, popísať čo sa v obrázku nachádza. Niekto využíva tento priestor na osobné poznámky, ako je napríklad rozmer obrázkov. Pre vás to môže byť užitočné, ale návštevníkovi to nič nepovie a nebude mu to dávať zmysel.  

 

Nevypísaný alternatívny text 

Niektoré obrázky nemajú žiadny priestor pre popis ich užitočnosti. Napríklad jednoduché ikony, alebo graficky znázornené odrážky. V takom prípade môžete atribút alt text ponechať prázdny. 

Alena Mižiková
Špecialista digitálnej komunikácie at ZSSK – Slovak Passenger Railways
ĎALŠIE V KATEGÓRIÍ

PÁČI SA TI ČLÁNOK?

You may also like...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.