Čo je Crowdfunding?

Crowdfunding, alebo tiež crowdsourcing, je termín, ktorý sa dnes často používa. Ako vo svojom pomenovaní naznačuje, crowdfunding sa týka zhromažďovania informácií, služieb, alebo finančných prostriedkov zo strany širokej verejnosti. Inými slovami, spojí sa veľká skupina ľudí, ktorá má záujem podporiť myšlienku, alebo sa aj aktívne zúčastniť na realizácií projektu.  Vo všeobecnosti platí, že je to záležitosť verejnosti, avšak aj podnik môže využiť metódy crowdfundingu napríklad pri vývoji aplikácie.

 

Prečo Crowdfunding?

Je ťažké iniciovať a rozbehnúť projekt sám, alebo s malým tímom. Čím viac ľudí sa môžete zapojiť do vášho nápadu, alebo projektu, tým väčší dopad môže mať. Ak je váš nápad, alebo projekt dobrý, ľudia sa radi pripoja.  To je tá časť, ktorá robí crowdfunding skvelým nástrojom. Dobré nápady prirodzene priťahujú  ľudí.  Uvedenie niečoho do činnosti sa vždy opiera o to, či to verejnosť chce, alebo nie.

 

Príklady Crowdfundingu

Crowdfunding existoval dávno predtým, než sa zaviedol pojem. Vidieť to napríklad na projektoch ako je;  poskytovanie dôkazov o existencií UFO, súťaž kto prinesie dôkaz o Lochneskej príšere, alebo aj vývoj open source je  príkladom tejto platformy. Vzhľadom na rastúcu interakciu medzi ľuďmi vďaka sociálnej povahe internetu, popularita crowdfundingu stále rastie. 

Projekt ako Wikipedia je tiež pekným príkladom. Ten už prebieha vo veľkom meradle, ale crowdfunding nemusí byť až tak veľkolepý. Ak výrobca požiada o pomoc pri tvorbe nového sloganu, tiež využíva myšlienku crowdfundingu.

Crowdfunding

 

Populárne online platformy na hľadanie podpory

(Na Slovensku, podobné projekty  prebiehajú v malých rozmeroch, môžno je to  v mentalite krajiny, pretože napr. aj Slovenská časť Wikipédie je dosť chabá. Alebo ide o ekonomickú silu krajiny, neviem posúdiť, ale pre nízku efektivitu a nezaujímavosť slovenských projektov, uvádzam zahraničné web stránky.) 

Kickstarter je  populárna crowdfundingová služba.  Asi väčšina užívateľov internetu, sa s touto web stránkou už stretla. V službe si vytvoríte vlastnú stránku projektu, stanovíte si  v ňom cieľ a cieľovú sumu.

Crowdfunding a crowdsourcing  sa často používajú ako synonymá. V projektoch boli prefinancované niektoré naozaj zvláštne myšlienky, takže sa nebojte prezentovať svoj nápad. Ak projekt dosiahne svoj finančný cieľ, sú nutné kroky realizácie. Ak realizácia projektu nenastane, každý kto projekt podporil, dostane svoje peniaze späť. Viac informácií nájdete na web stránke KickStarter.com. Nájdete tam aj rady a návody, ako prezentovať svoje projekt aby bol zaujímavý a verejnosť ho mala chuť podporiť. 

Indiegogo je ďalšia populárna web stránka crowdfundingu. Je trochu flexibilnejšia oproti Kickstarter, pretože ľudia ju môžu prezentovať takmer akúkoľvek predstavu, a nemusí nutne poskytovať produkt, alebo službu.

Indiegogo  dovoľuje tiež používateľom ponechať si finančné prostriedky, ktoré získavajú, aj keď nedosiahnu svoj cieľ. Obe stránky majú svoje pre aj proti, musíte si ich porovnať a vybrať tú ktorá vyhovuje vaším potrebám.  (Než sa ale do toho pustíte, zistite si aj skutočnosti, ako k takémuto financovaniu pristupuje legislatíva Slovenskej republiky. ) 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.