Dlhý čas sa odvetvie vyhľadávania zaujímalo, kedy sa  Facebook začne zaoberať miestnym vyhľadávaním. S 2 miliardami mesačných aktívnych používateľov by sa najväčšia sieť sociálna sieť na svete mohla stať  potenciálne silnou platformou pre ľudí, ktorí sa zoberajú hyper lokálnym  vyhľadávaním.

Vyhľadávanie firiem na Facebooku roky prebiehalo neohrabaným a nespoľahlivým spôsobom. V dôsledku toho prebral prvé husle v oblasti lokálneho vyhľadávania Google.

Všetko by to ale mohla zmeniť pomerne novo zavedená facebook služba Marketplace. Pretože v tejto službe je poznať základ zapracovania lokálneho vyhľadávania na Facebook.

800 miliónov

Typický používateľ služby Facebook pravdepodobne stále považuje Marketplace iba za bazárovú inzerciu, kde si môžu pridať inzerát. Podobne ako napríklad Bazoš.

Facebook pôvodne prvý krát službu Marketplace spustil v roku 2007, ale služba nezaujala. Myšlienku zaviesť inzerciu obnovili v roku 2016, a tým že sa služba objavila na lište a je súčasťou navigácie na web stránke prerazila.

Na konferencii vývojárov F8,  Mark Zuckerberg oznámil, že 800 miliónov ľudí v 70 krajinách sveta použije službu Marketplace každý mesiac.

Zavedené novinky

Netrvalo dlho, kým spoločnosť Facebook vyťažila potenciál Marketplace spájať ľudí a maloobchodných predajcov na lokálnej úrovni (popri prepojení ľudí pri predaji tovaru navzájom). A v posledných mesiacoch  Facebook urobil niekoľko zmien: (Na Slovensku tieto novinky ešte zavedené nie sú, ale pravdepodobne ich môžeme očakávať.)

Predaj automobilov. Od októbra 2017,  Facebook spolupracuje s inzertným portálom,   Edmunds (ale aj ďalšími) a tie mu dodávajú databázu inzercie a ktorá sa pravidelne aktualizuje.

Okrem toho zdokonalili vyhľadávacie filtre Marketplace, ktoré pomáhajú používateľom vykonávať opisné vyhľadávanie vozidiel a obchodných zastúpení v ich blízkosti, čím sa Marketplace stáva užitočným vyhľadávacím nástrojom.

Facebook má snahu osloviť dôveryhodné spoločnosti, a oficiálnych predajcov. Ako spoločnosti im to ponúka značnú výhodu. Poskytnú priestor , ale bez preberania zodpovednosti ako takej.

Ponuka služieb. V máji 2018 Facebook urobil ďalší významný krok smerom k tomu, aby Marketplace získala komerčný potenciál, keď oznámila  zavedenie ponuky služieb pre domácnosti. Používatelia si tak môžu nájsť upratovacie, inštalaterske a mnohé iné služby, pre domácnosť pomocou filtrov vyhľadávania na základe záujmov.

Znova ide o spoluprácu s tretími stranami, ako napríklad spoločnosť Handy, ktorá preveruje kvalifikáciu odborníkov. Táto nová funkcia rýchlo získala na popularite, a patrí medzi najvyhľadávanejšie.

Je otázne, či bude ponuka takýchto služieb zavedená aj na Slovensku. Slováci nemajú veľmi vo zvyku objednať si službu na to aby im niekto upratal dom, alebo pokosil trávnik. Facebook by túto službu mohol ale zaviesť v nejakej obmenenej podobe.

S automobilovými aj domácimi službami využíva  Facebook aktivitu, ktorá už prekvitala v súkromných skupinách , ale nie veľmi organizovaným spôsobom. Prostredníctvom služby Marketplace poskytuje používateľom organizovanejšiu, preverovanú cestu ako si nájsť lokálne služby a miestne podniky.

Napríklad: Ak používatelia služby Marketplace hľadajú upratovaciu firmu, musia vyplniť informácie o tom, koľko izieb je v ich domácnosti, koľko má ich dom metre štvorcové atď.  A následne môže s vybranou spoločnosťou komunikovať prostredníctvom Messengera.

Facebook si (zatiaľ) neúčtuje žiadny sprostredkovateľský poplatok. Prečo sa teda angažuje? Aktivita užívateľa. Posledné mesiace spoločnosť zaznávala pokles jeho užívateľov, a tak hľadali cestu, ako užívateľa udržať na Facebooku. A mimo toho má príjem z reklamy, od inzerentov na Facebooku. Počet aktívnych užívateľov je teda pre facebook veľmi významný.

Zároveň však sa Marketplace stáva konkurenciou Google v prípade lokálneho vyhľadávania a lokálnej ponuky služieb.

Lokálne podnikanie Facebook VS Google

Hoci je Google impozantným konkurentom s dobre zakorenenou pozíciou, Facebook ponúka niekoľko výhod:\r\n

Sociálna interakcia.  Na Facebooku môžete spoľahlivejšie obchodovať vďaka hodnoteniam od ostatných používateľov – a to buď prostredníctvom ľudí, ktorých poznáte, alebo prostredníctvom ľudí, s ktorými sa môžete kontaktovať a diskutovať o svojich skúsenostiach. Na druhej strane Google,  ( alebo aj Yelp) , bojuje s falošnými recenziami.

Messenger.  Facebook ponúka Messenger ako rýchly prostriedok na to, aby ľudia mohli  kontaktovať obchodníka ihneď. Je to užitočný spôsob aj preto, že veľa užívateľov je už zvyknutých Messenger používať.

Predajcovia však môžu riešiť problém v tom, že osoba ktorá im spracuje sociálnu sieť, nemusí byť kompetentnou osobou v oblasti predaja. Je na obchodníkovy nájsť si efektívny spôsob ako sa s tým vysporiadať.

Rozšírením služby Marketplace tak ponúka facebook niekoľko príležitosti ako pôsobiť na trhu prostredníctvom sociálnej siete. Jednou je samotná služba Marketplace a samozrejme reklama a ešte stále tu je organický dosah príspevkov facebook stránok.  Tak viete na jednom mieste zarábať niekoľkými spôsobmi.