Google – vertikálne vyhľadávanie

4.78/5 (9)

Keď hovoríme o vyhľadávané na  Google, ako prvé nás napadne hlavná funkcia vyhľadávania, ktorá sa nachádza na hlavnej stránke. Ale Google  má veľa ďalších vyhľadávačov, ktoré majú špecializované funkcie. Tieto oddelené vyhľadávače sú označované ako vertikálne vyhľadávacie nástroje – vertikálne vyhľadávanie. Pár vybraných príkladov:

  • Google Mapy
  • Google Play
  • Vyhľadávanie obrázkov 
  • Vyhľadávanie kníh 
  • YouTube
  • Google Video
  • Vyhľadávanie patentov 
  • Katalógy Google
  • Vyhľadávanie blogov 
  • Vyhľadávanie v dokumentoch Americkej vlády
  • Vlastné vyhľadávanie Google
  • Google Scholar
  • Vyhľadávanie produktov Google
  • Trendy Google
  • Google Finance
  • Správy Google
  • Miestne vyhľadávanie
  • Google Lety
  • Vyhľadávanie receptov

Všetky tieto stránky sú (alebo boli) samostatné vyhľadávacie nástroje, ktoré dokážu individuálne vyhľadávať. Spoločnosť Google sa čoraz viac smeruje k univerzálnemu vyhľadávaciemu nástroju, a snaží sa zahŕňať vertikálne prvky v hlavných výsledkoch. Google používa to, čo vie o bežných dopytoch a sémantike. Snaží sa zistiť pri písaní máte na mysli.  Možno nechcete zobrazovať web stránky, ale obrázky, alebo produkty. 

Výsledky zvyčajne zobrazujú rôzne návrhy a umožňujú kliknúť na výsledok vyhľadávania, alebo zadať vertikálne vyhľadávanie. Uvidíte odkazy, ktoré vás smerujú k výsledkom pre  „Ďalšie videá „, „Obrázky „, „Nákupy“ alebo „Správy“. Pozícia vo výsledkoch vyhľadávania bude závisieť od toho, ako Google predpokladá, o čo  máte záujem

Pri niektorých výsledkoch vyhľadávaniach vám môže zobraziť odkaz na Mapy Google, pri iných správy. Niekdy namiesto výsledku vyhľadávania vás zavedie k nástrojom, ktoré vám umožnia upresniť dopyt.

Bing a Yahoo majú tiež vertikálne vyhľadávanie. Ako konkurencia kopírujú myšlienky Google. Avšak aj Google niektoré nápady jednoducho iba zakúpil, ako je napríklad vyhľadávanie letov. 

 

Kedy by ste mali používať vertikálne vyhľadávanie?

vertikálne vyhľadávanieAk viete, čo chcete nájsť,  napr.  obrázok, použite službu vyhľadávanie obrázkov už od začiatku. Rovnako tak správy, blogy, dokumenty, alebo videá.  Ak si nemôžete spomenúť, kde nájsť konkrétny vertikálny vyhľadávač, môžete jeho názov zadať do hlavného vyhľadávacieho okna.

Možno vás napadne, že je to isté zadať dopyt do hlavného okna s popisom „Obrázky pre …“ a kliknúť. V mnohých prípadoch to je  pravda, ale  Google nedokáže presne predpovedať o aký typ výsledku, máte záujem. Mnohokrát ide o  pomerne všeobecný výraz, a neexistuje žiadna záruka, že Google dopyt správne zadefinuje.

Ďalšia vec, ktorú by ste si mali uvedomiť,  je keď sa neúmyselne stratíte z hlavného vyhľadávača. Možno ste v určitom okamihu vyhľadávania klikli na vertikálnu verziu. Zvyčajne to nie je problém, ak ste našli to, čo hľadáte, ale niekedy to znamená, že vertikálne cesta nie je správna.  Ak vidíte veľa výsledkov, ktoré nedávajú zmysel, napríklad iba recepty, alebo žiadne výsledky pre niečo, čo by bolo jednoduché nájsť, skúste sa vrátiť späť na www.google.sk a spustite vyhľadávanie znova.

ĎALŠIE V KATEGÓRIÍ

PÁČI SA TI ČLÁNOK?

You may also like...