8 hlavných aktualizácií algoritmu Google – História zmien algoritmu Google

5/5 (5)

Google pravidelne mení algoritmus vyhľadávania. Snaží sa tým nazrieť do srdca užívateľa a poskytnúť mu čo najrelevantnejší výsledok vyhľadávania. Tento článok prináša prehľad najväčších zmien od roku 2011. Ktorú z týchto aktualizácií ste postrehli pri vyhľadávaní? 

Prečo by vás to malo zaujímať? Pretože zapracované zmeny algoritmu vyhľadávania fungujú dodnes, a ak pracujete na optimalizácií web stránky viete sa tak vyhnúť chybám.

 

1. Panda

Dátum spustenia: 24. február 2011

Načo sa zameriavala aktualizácia Panda? Kopírovaný (duplicitný) obsah, málo obsahu, automatické generovanie obsahu, spamovanie na web stránke, preplnenosť kľúčovými slovami.

Ako to funguje? Panda priraďuje web stránkam takzvané „skóre kvality“,  toto skóre sa potom rozhoduje o poradí pri výsledku vyhľadávania. Spočiatku išlo skôr o filter než  ako súčasť Google ranking, ale v januári 2016, sa algoritmus panda oficiálne začlenil do základného algoritmu. Algoritmus panda pracuje čoraz rýchlejšie a tak penalizácia na sebe nenecháva dlho čakať. 

 

2. Penguin (Tučniak)

Dátum spustenia: 24. apríl 2012

Načo sa zameriavala aktualizácia Penguin? Spamové,  alebo irelevantné prepojenia,  odkazy s cieľom prenášať rank. 

Ako to funguje: Cieľom Google Penguin je znížiť počet stránok, ktorých odkazy považuje za manipulačné. Od konca roka 2016 je Penguin súčasťou hlavného vyhľadávacieho algoritmu Google. Na rozdiel od algoritmu Panda funguje v reálnom čase.

 

3. Hummingbird (Kolibrík)

Dátum spustenia: 22. august 2013

Načo sa zameriavala aktualizácia Hummingbird? preplnenosť kľúčových slov, nekvalitný obsah

Ako to funguje: Hummingbird pomáha lepšie interpretovať vyhľadávacie dopyty a poskytovať výsledky, ktoré zodpovedajú zámeru používateľa (na rozdiel od jednotlivých výrazov v rámci dopytu). Zatiaľ čo kľúčové slová sú naďalej dôležité, Hummingbird umožňuje, aby sa stránka zaradila do výsledkov vyhľadávania, aj keď neobsahuje kľúčové slová, ktoré ste pri vyhľadávaní zadali. Dokáže to vďaka spracovaniu prirodzeného jazyka, ktoré sa opiera o latentné sémantické indexovanie, súčasne sa vyskytujúce výrazy a synonymá.

 

4. Pigeon (Holub) 

Dátum spustenia: 24. júl 2014 (USA), 22. decembr 2014 (Spojené kráľovstvo, Kanada, Austrália)

Načo sa zameriavala aktualizácia Pigeon?  Slabé off page SEO

Ako to funguje: Objavujú sa počiatky lokálneho vyhľadávania. Dôležitú úlohu začalo hrať umiestnenie užívateľa. Vytvorili sa užšie väzby medzi lokálnym algoritmom a základným algoritmom. Tradičné SEO faktory sa začali zameriavať na optimalizáciu lokálneho vyhľadávania. 

 

5. Mobil (Mobilgeddon) 

Dátum spustenia:  21. apríl 2015

Načo sa zameriavala aktualizácia Mobil?  Chýbajúca mobilná verzia stránky, zlé zobrazenie web stránky v mobilnom telefóne.

Ako to funguje: Aktualizácia algoritmu vyhľadávania Mobil (známa tiež ako Mobilegeddon) zaisťuje aby vo výsledku vyhľadávania boli zobrazené web stránky, ktoré sa správne zobrazujú v mobile. Stránky ktoré nemajú mobilnú verziu majú nižšie pozície alebo sú z výsledku vyhľadávania vyradené úplne. 

 

6. RankBrain

Dátum spustenia: 26. október 2015

Načo sa zameriavala aktualizácia RankBrain? Chýbajúce špecifické funkcie súvisiace s vyhľadávacím dopytom, plytký obsah,  chudobný UX (UX – User Experience – užívateľský zážitok, užívateľská skúsenosť či užívateľská spokojnosť) 

Ako to funguje: RankBrain je súčasťou algoritmu Hummingbird. Je to strojový systém, ktorý pomáha Google pochopiť význam vyhľadávacích dopytov a slúži na, porovnanie výsledkov vyhľadávania a odpovedi na tieto otázky. Google označuje RankBrain za tretí najdôležitejší faktor. Nevieme presne čo všetko google hodnosti a čomu prikladá aký význam, ide o dopytovo špecifické hodnotiace faktory.  

 

7. Possum  (Vačica) 

Dátum spustenia: 1. september 2016

Načo sa zameriavala aktualizácia Possum? Lokálne, miestne vyhľadávanie.

Ako to funguje: Aktualizácia possum zabezpečila, že lokálne výsledky sa líšia v závislosti od polohy vyhľadávajúceho. Čím bližšie nejakej firmy  sa nachádzate, tým je pravdepodobnejšie, že ju uvidíte medzi miestnymi výsledkami vyhľadávania. Aktualizácia viedla aj v rozmanitosti pri vyhľadávaní, pre veľmi podobné dopyty vyhľadávania. Aktualizácia však nezabudla ani na podniky, ktoré sa nenachádzajú v blízkosti. Z výsledku vyhľadávania neboli vyradené. Mení sa iba poradie. 

 

Fred

Dátum spustenia: 8. marec 2017

Načo sa zameriavala aktualizácia Fred? Málo obsahu na web stránke, web stránky tapetované reklamou. 

Ako to funguje: Aktualizácia Fred sa zamerala na web stránky,  prevažne blogy ktoré boli vytvorené za účelom umiestnenia reklamy, alebo web stránky ktoré obsahovali priveľa reklám. 

 

Samozrejme prebehlo oveľa viac aktualizácii algoritmu google, medzi ďalšie patrí napríklad: PayDay, Pirate, EMD atď. Aj roku 2018 ich prebehlo niekoľko. Tieto boli ale skutočné veľké, a veľa ľudí ich pocítilo na web  stránke, či už znížením, alebo zvýšením pozícií vo výsledku vyhľadávania. 

Preto ak chcete robiť SEO na profesionálnej úrovní je nutné tieto trendy sledovať. Ak ide o dôležité zmeny, google vydá verejné vyhlásenie, kde upozorní na zásadne zmeny ktoré chystá. Sledovaním týchto verejných vyhlásení získate vždy náskok pred ostatnými. Novinky môžete sledovať napríklad aj na tomto odkaze.

 

 

 

Alena Mižiková
Špecialista digitálnej komunikácie at ZSSK – Slovak Passenger Railways
ĎALŠIE V KATEGÓRIÍ

PÁČI SA TI ČLÁNOK?

  • 1
    Share

You may also like...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.