Vyhľadávací algoritmus google sa neustále vyvíja. Pred dvadsiatimi rokmi bol google iba prakticky organizér v neusporiadanej spleti odkazov. Dnes je však oveľa viac. Denne dokáže zobrazovať milióny dopytov.
Záujem užívateľa sa pozmenil, už nevyhľadáva stránky preto aby zahnal nudu, alebo bol iba tak zvedavý, ale hľadá aj preto aby uspokojil nejakú potrebu. S tým ako sa mení algoritmus Google, a potreby užívateľa mení sa aj SEO (optimalizácia pre vyhľadávače).
Aby ste porozumeli ako funguje „zlomok sekundy“ a jeho vplyv na SEO (výsledky vyhľadávania) , musíte pochopiť prechod od všeobecného lokálneho vyhľadávania k hyper lokálnemu, ultra-relevantnému vyhľadávaniu a spôsobu, akým ľudia dnes používajú technológie.
Čo je zlomok sekundy ?
Od roku 2017 sa mobil podieľa na 50,3% celosvetovej webovej návštevnosti. Pred desiatimi rokmi to bolo 0,7%. To znamená ročný nárast o 5 až 10%. Žijeme vo svete, kde je mobilný telefón rozšírením používateľa – nástroj, ktorý používa nepretržite počas celého dňa, z rôznych dôvodov. Mobilný telefón slúži ako hodinky, budík, kalendár, pomáha nakupovať…
Spätnú odozvu na potrebu, dostáva užívateľ v zlomku sekundy. Ak si spomeniete aké to bolo v roku 2009. Mali ste zoznam úloh, zoznam potravín, zoznam nevybavených vecí a to všetko bolo zaznačené na pracovnej ploche v PC.
Ale to ako robíme veci, sa zmenilo. A zároveň to výrazne ovplyvnilo vyhľadávanie. Zlomok sekundy rozhoduje o tom, akou značkou sa bude spotrebiteľ zaoberať.
Pri počítači je užívateľ trpezlivejší, strávi pri vyhľadávaní viac času, pri mobilnom telefóne je však nekompromisný. A tak rôzne spoločnosti musia bojovať zo zlomkami sekúnd.
V nedávnej štúdií ktorú uskutočnila spoločnosť Google, zistili, že 91% používateľov mobilných telefónov, vyhľadáva informácie uprostred riešenia úlohy. 82% užívateľov inteligentných telefónov, sa pomocou nich rozhoduje o nákupe, a 10% z nich v dôsledku výsledkov vyhľadávania zmení svoje rozhodnutie. Ľudia pri používaní mobilných telefónov majú špeciálne silné nutkanie čo najskôr uspokojiť svoju potrebu.
Očakávania užívateľov sú na vrchole, pretože technológie, ktoré majú k dispozícií, sú dostatočne silné na to, aby ich očakávania naplnili. A tak chce nejaká spoločnosť udržať si konkurencie schopnosť v oblasti priemyslu a miestneho vyhľadávania, je to neuveriteľne dôležitý tento posun. Pre mnohých to znamená krok k hyper lokálnej optimalizácií pre vyhľadávanie, namiesto sústredenia sa na všeobecné miestne výsledky.
Evolúcia lokálnej optimalizácie pre vyhľadávače k hyper lokálnej optimalizácií
Cieľom vyhľadávania je preniknúť do srdca používateľa a zobraziť mu čo najrelevantnejší výsledok vyhľadávania. Avšak obsah na internete stále pribúda a tak je to stále náročnejšie. Dnes je pomerne zriedkavé aby firma nemala webstránku, či záznam v google mapách.
Užívateľovi by dnes nestačilo ak by mal vo výsledku vyhľadávania iba zoznam pizzérií v Bratislave. Užívatelia si už zvykli na to, že výsledok je s ohľadom na ich polohu kde sa nachádzajú a na základe preferencií vyhľadávania z minulosti.
Z tohto dôvodu by sa miestne firmy mali sústrediť na:
Hyper lokálne kľúčové slová: Nestačí ak napíšete iba „reštaurácia Bratislava“. Dobre optimalizovaná webstránka by mala byť zameraná aj na lokalitu v Bratislave, napríklad „reštaurácia Bratislava Petržalka“.
Adresa: Vaše informácie o polohe musia byť dôsledne uvedené na vašich webstránkach a všade tam kde máte dosah na správu údajov. Samozrejme k tomu patria ja sociálne siete ako je Facebook atď.
Katalógy a zoznamy firiem: Uistite sa, že údaje o vašej spoločnosti sú aktuálne. Hlavne na stránkach ako zoznam, alebo azet. Nemuseli ste ich vytvárať vy. Ak na google a ďalších stránkach nevlastníte svoj záznam, požiadajte o jeho vlastníctvo. Všetky údaje musia byť konzistentné.
Optimalizácia pre miestne vyhľadávania je dôležitá, pretože google sa snaží poskytovať čo najpresnejšie výsledky. Využite to! Hyper lokálne vyhľadávanie je založené nie len na vyhľadávaní v okolí, ale na vyhľadávaní na určitých miestach v mobilnom zariadení.
Úloha zlomku sekundy pri hyper lokálnom vyhľadávaní.
Výsledky mobilného vyhľadávania sa často krát odlišujú od prirodzeného výsledku vyhľadávania (SERP) v počítači. Spoločnosť BrightEdge uvádza, že u 79% kľúčových slov, sa v 47% výsledky prirodzeného vyhľadávania odlišujú podľa zariadenia.
Google sa snaží poskytovať relevantný výsledok vyhľadávania aj podľa zariadenia z ktorého sa pristupuje na vyhľadávač google. V mobile sa priorite orientuje podľa toho kde lokalizuje zariadenie.
Je to praktické. Ak hľadáte doma pri PC, máte čas plánovať. Ak ste mimo domu, musíte sa rozhodovať rýchlo. Ak sa chcete ísť niekam najesť, chcete si vybrať do pár minúť. Niekedy sú tieto rozhodnutia kľúčové pri nákupných cykloch.
Ak vezmete do úvahy, že 57% ľudí vyhľadáva lokálne miesta pomocou mobilného telefónu, je viac pravdepodobné, že vás navštívia. Štatistika hovorí o 39% pravdepodobnosti, že k vám zatelefonujú a o 51% pravdepodobnosti, že aj nakúpia.
Preto dobré SEO hrá obrovskú úlohu. Napríklad jedno z najvyhľadávanejších slov, ktoré za posledné dva roky v mobile stúplo o 80%, a ešte stále rastie je slovo: „najlepší“. Ľudia sú napríklad v drogérií nevedia sa rozhodnúť a tak hľadajú slová ako „najlepší lak na vlasy“ , „najlepší šampón“ a pod. Podobne stúplo aj slovo „v blízkosti“, „najbližšie“.
Ako optimalizovať pre zlomok sekundy?
Ako viete, že sa vo výsledku vyhľadávania o vašom podnikaní zobrazujú relevantné výsledky a dokážu zapôsobiť za zlomok sekundy? Okrem toho čo už bolo spomenuté vyššie, mali by ste mať na pamäti aj ďalšie náležitosti:
Mobilná verzia webstránky: Viac ako polovica lokálnych vyhľadávaní na internete prebieha v mobilnom telefóne, preto je stav vašej webstránky a to ako sa zobrazuje v mobile naozaj dôležitý. Mali by ste mať kontaktné údaje viditeľné na každej podstránke, a na telefónne číslo by malo byť možné kliknúť, nemalo by byť teda napísané obrázkom.
Google Bussines: lokálne výsledky vyhľadávania sú navrhnuté tak, aby poskytovali kľúčové informácie pre tieto rozhodovacie zlomky sekúnd. Napríklad ak hľadáte hotel, uvidíte nie len recenzie, ale aj obsadenosť, možnosť rezervácie, v ponuke sú aj rôzne filtre, podľa cien, alebo typu ubytovania. Preto je dôležité to, ako vypíšete svoj záznam v službe Google Bussines, pretože z tohoto záznamu google čerpá kľúčové informácie.
Budujte relevantný obsah: Vytvorte na svojej webstránke taký obsah, ktorý bude odrážať typ otázok „práve teraz“. Ak sú ľudia pripravený učiniť rozhodnutie, touto formuláciu im viete pomôcť.
Prispôsobenie webstránky podľa umiestnenia: Vytvorte si vlastné vstupné stránky na základe zacielených polôh. Každá vstupná stránka by mala obsahovať informácie o polohe (adresa, PSČ, miestne okolia), ako aj relevantné informácie týkajúce sa danej lokality.
Používajte Data Markup: štruktúrované údaje vám umožňujú zahrnúť do webstránky informácie ako otváracie hodiny, polohu, GPS údaje, atď. Tieto údaje si načítajú roboty vyhľadávačov a berú ich do úvahy pri zobrazovaní výsledku vyhľadávania.
Záver
Pre lokálne podniky ako sú kaviarne, reštaurácie, ale aj lekárne, hotely, zdravotnícke služby je hyper lokálna optimalizácia kľúčová. Na miestom sídlisku môžete mať silnú konkurenciu, a toto je cesta ako sa odlíšiť, vyniknúť a uspieť.