Platforma pre blog

Každý blog potrebuje základ. Platformy poskytujú základ a rámec, na ktorom si môžete vytvoriť  web stránku. Existuje ich niekoľko, ale nie všetky sú vhodné. Táto časť vám prináša prehľad toho , čo máte k dispozícií na Slovensku aj v zahraničí. 

Čo je platforma pre blog?

Platforma pre blog  je typ softvéru,  alebo služby, ktoré používate na vytvorenie blogu, aby ste mohli svoj obsah spravovať a publikovať. Vytvorenie blogu zahŕňa niekoľko krokov, ale prvý z nich vyber platformy, ktorá bude najlepšie vyhovovať vašim potrebám. Bez toho nemôžete pokračovať. Blogová platforma a niektoré CMS (Content Management System)  vám umožňuje ľahko spravovať svoj obsah na blogu. 

Ako si vybrať platformu pre blog?

Musíte sa rozhodnúť či máte záujem o platné riešenie, alebo bezplatné. Oba prípady prinášajú svoje plus aj mínus a podrobnosti o výhodách aj nevýhodách si môžete prečítať nižšie v článku. 

Subdoména zdarma + hosting zdarma

  • blog.sme.sk
  • blog.refresher.sk
  • dennikn.sk/blog
  • blog.postoj.sk/blog
  • blog.pravda.sk
  • blog.sk
  • a Ďalšie

Doména (doménove meno) je unikátna adresa (meno) vašej stránky na internete. Hosting je priestor kde je umiestnená. Subdoména je taktiež unikátne meno vašej stránky, ale je súčasťou inej domény. Viac o rozdiele medzi doménou a súbdoménou si môžete prečítať napríklad TU

Výhody

  • Po zaregistrovaní sa na stránke môžete ihneď začať písať. Nemusíte nič nastavovať ,  a nepotrebujete žiadne technické schopnosti.
  • Ak budete úspečný bloger, je šanca, že vás budú za pridávanie obsahu platiť.
  • Nemusíte sa starať o žiadnu aktualizáciu, a nastavenia aby blog technologicky vyhovoval najnovším požiadavkám.
  • Vybrané médium vám môže napomôcť s propagáciou blogu, tým, že ho ponúka návštevníkom do návrhu. Väčšina týchto web stránok majú silnú návštevnosť. 

Nevýhody

  • Podliehate podmienkam používania tretích strán, ak sa administrátor z nejakého dôvodu rozhodne zmazať vás blog, urobí tak. 
  • Nemáte možnosť zarábať si na reklame. Väčšina z nich vám nedovolí umiestňovanie reklamných odkazov, a písanie propagačných článkov.
  • Nemáte vlastnú doménu. 
  • Nemáte možnosť optimalizovať svoj blog, a tak je malá pravdepodobnosť, že vás ľudia nájdu cez vyhľadávanie na google.
  • Ak sa rozhodnete raz pre vlastnú doménu a vlastný blog, nemáte žiadny automatizovaný nástroj vhodný pre presťahovanie obsahu a možnosť presmerovať blog.

  • webnode.sk
  • wordpress.org
  • blogspot.com
  • Tumbl
  • TypePad

 

Výhody

  • Rozhranie ktoré dostanete k dispozícií si môže v nejakých smeroch upraviť. Väčšina z týchto platforiem aj ponúka niekoľko predvolených vzhľadov. Vyžadujú si teda trochu technické znalosti, nie sú náročné. 
  • U väčšiny sa starať o žiadnu aktualizáciu, a nastavenia aby blog technologicky vyhovoval najnovším požiadavkám.
  • Môžete pracovať v istom obmedzenom merítku pracovať na optimalizácií web stránky, aby ju užívatelia našli cez google.  

Nevýhody

  • Podliehate podmienkam používania tretích strán, ak sa administrátor z nejakého dôvodu rozhodne zmazať vás blog, urobí tak. 
  • Nemáte možnosť zarábať si na reklame. Väčšina vám  nedovolí umiestňovanie reklamných bannerov. 
  • Nemáte vlastnú doménu. 

Vlastná doména + vlastný platený hosting

Vlastný znamená vlastný a teda je na vás aký si vytvárate obsah. Samozrejme nemôžete písať a publikovať niečo čo nie je legálne, ale vo svojich názoroch aj v tom či si dáte reklamu na svoj blog alebo nie máte voľnú ruku.

Na vlastnej doméne s prispôsobenou web stránkou, bude pôsobiť ako profesionál, niekto kto svet blogovania berie vážne. A preto ak ide aj o nejakú spoluprácu ktorá vám neskôr prinesie zisk, budete mať viac príležitosti. Avšak počiatočné investície nie sú neúnosné. 

Nevýhodou je, že v tomto prípade už potrebujete aspoň základnú technickú zdatnosť, alebo mať po ruke programátora. 

  • Wodpress
  • Joomla
  • Drupal

 

Záver

Najčastejšie používaná platforma dnes je WordPress. 25,4% web stránok na internete bežia na Wodpress. Ide o asi 76,5 milionov web stránok. Používať WordPress má teda značné výhody (mnoho dostupných návodov, školení, profesionálov) vyberte si však to čo vám najviac bude vyhovovať. 

Alena Mižiková
Špecialista digitálnej komunikácie ve společnosti ZSSK – Slovak Passenger Railways
Google AdWords, Google Analytics, Digital Marketing