Typ blogov. Typ blogerov

AKO SI VYBUDOVAŤ ÚSPEŠNÝ BLOG. PRÍRUČKA PRE ZAČIATOČNÍKOV.

Existujú rôzne druhy blogov a bloggerov. Mnohí majú rozdielne ciele Ak blogujete a nie ste si istý ako pokračovať, s čím sa identifikovať, možno vám toto zadelenie bude nápomocné. 

Osobný blog

1.) Osobný blog – Personal blog

Blogy vznikli koncom 90tých rokov. A prvé typ blogogera aký sa objavil bol práve osobný bloger. Vznikali on-line denníky, a autori zdieľali svoj bežný deň s publikom. Neboli žiadne písané pravidlá, ktoré by nariaďovali čo sa má a čo nie. Mnohé z nich boli verejným osobným denníkom, plný súkromných osobných informácií na jednoduchých HTML stránkach.  Dnes sa už v zahraniční s tak osobným popisom každodenného života veľmi nestretnete, ale na Slovensku je to ešte pomerne bežné. 

Veľká zmena prišla s príchodom služieb ako sú Blogger, WordPress, Tumblr, kde je možné vytvoriť si blog za pár minut, bez hlbších technických vedomostí. 

O čom píšu osobný blogeri? O všeličom, záujmy, koníčky, práca, politika, boj s rakovinou. Úspech blogera závisí od jeho publika a zdieľania blogu. Akú si vybuduje komunitu čitateľov. Komentáre na stránke,a  sociálnych sieťach je tiež spôsob ako si s čitateľov vytvára prepojenie.

Príklad dobrého osobného blogu:

  • Gregory Ciotti píše o komunikácii, tvorivej práci, kreativite
  • Phil Galfond – všetko o pokri, články, informácie, videa

bussines blog

2.) Pracovný blog – Bussines blog

Bussines blog sa zameriava na podnikanie. Najčastejšie patria rôznym spoločnostiam. Cieľom blogov je zvyšovanie ich návštevnosti, prezentácia produktu alebo služby, šírenie osvety. Na rozdiel od osobných blogov sú menej zamerané na osobu, a sústredia sa viac na podnikanie a prácu. 

Pracovný blog píše o témach, tak aby prilákali zákazníkov. Napríklad blog tlačiarne by mohol písať články ako “ Ako navrhnúť vizitku“. „101 Typografia“, Návod na vytvorenie brožúrky. 

Úspechom bussines blogu je prilákať čitateľov pre odber newsletter, alebo uskutočnenie objednávky. Najlepší spôsob ako vybudovať komunitu pre obchodný blog, je poznať svojich zákazníkov, a ponúkať im to čo ich zaujíma.  Blog je priestor, kde prichádza možnosť, ako o svojich službách či produktoch hovoriť viac. 

Príklad dobrého bussines blogu

profesionalny blog

3.) Professional Blog

Professional blogeri sú tí, ktorí blogujú, aby si online zarobili . Inými slovami, ich  cieľom je zarábať si blogovaním natoľko aby to bol ich hlavný príjem. Pre dosiahnutie cieľa sa používajú rôzne stratégie, od predaja reklamnej plochy, recenzie produktov, pr články až po affilate

Profesonálni blogeri môžu mať buď jeden blog na ktorý sa sústredia, alebo niekoľko s vybraným okruhom záujmov. Cieľom blogu je prilákať návštevníkov a premeniť ich na zákazníkov.

Úspech závisí od finančných očakávaní. Ak má bloger za cieľ, zarábať prostredníctvom umiestňovania reklamných bannerov, musí pracovať na vysokej návštevnosti web stránky. Napríklad blog o financiách by mohol zaujať banky, ktoré by radi inzerovali o novom type úveru. 

Príklad úspešného profesionálneho blogu:

niche blog

4.) Niche blog – špecializovaný blog

Niche blog je zameraný na špecifickú tému, ktorá sa rozoberá do hĺbky. Môže to byť blogovanie o istom druhu jedla, básne, konkrétny typ architektúry. V takom prípade je dôležité pre blogera aby danú tému, skutočne poznal detailne. U týchto blogov ide hlavne o vášeň pre niečo. 

Úspešnosť blogu závisí od zanietenia blogéra pre danú tému. Ale tiež od toho, aby okruh publika pre koho je téma určená nebol príliš malý. Príklad úspešného niche blogu:

5.) Reverse blog – Hostiteľský blog

Kým v zahraničí je tento typ blogu dnes už bežný na Slovensku prakticky nie sú. Ide o najmodernejší typ blogu. Nové trendy k nám prichádzajú priemerne s odstupom 3 až 5 rokov a preto dnes veľa aktívnych slovenských blogérov, netuší význam a dosah hosťovania príspevku, či vytvárania hostiteľských blogov. Osobne si myslím, že tento princíp spolupráce a propagácie slovenská mentalita ťažko príjme. Ale ak ste zdatný v iných jazykoch, nie je dôvod váhať, prečo si taký blog nezaložiť v Anglicku, Nemecku či inde. 

Sú jedinečné v tom, že obsah nevytvára majiteľ stránky, ale publikuje obsah o rôznych ľudí v danej oblasti. Autori článku sa môžu prezentovať aj na inom mieste ako vlastnej web stránke a môžu sa prezentovať inak. Iným štýlom. Jeho meno sa zároveň spája na stránke s menami mnohých ďalších úspešných profesionálov.

Nastáva nie len presun užívateľa, pretože sa nachádza v okruhu záujmov, ale tiež sa týmto spôsobom skvele buduje linkový profil a je to aj súčasť budovania mena a značky. 

Úspešnosť týchto blogov závisí od autorov a ich mena v online svete. Mnohí sa prezentujú na rôznych miestach a tak majú svoje publikum, ktoré ich nasleduje. Tento autor potom naláka svoje publikum k vám. A jeho publikum tiež dostáva možnosť spoznať aj iných profesionálov v danej oblasti. Príklad úspešného reverse blogu:

Možno vyzniem negativisticky, ale skutočne si neviem predstaviť, že taký projekt na Slovensku je možné zrealizovať, ale možno rokmi niečo podobné, v tomto duchu k nám „donesie“ Česká republika, ako je to u mnohých iných úspešných projektoch, ako je vyhľadávač zliav, či porovnávač produktov, alebo donáška jedla, kde sú reštaurácie v jednom zozname na jednom mieste. 

6.) Affiliate Blog

Affiliate blog je postavený na províznej odmene pre majiteľa web stránky. Najčastejšie obsahujú recenzie na produkty, kde ak svojím článkom presvedčí návštevníka k nákupu dostáva províziu z objednávky. Nemusí ísť vždy o recenziu, niekedy je to služba ako napríklad nákup kryptomeny a služby zmenárne, alebo nejaká online hra napríklad poker. 

Celý blog je však venovaný jednej téme, druhu služby, či značke. Pre tento typ blogu je najdôležitejšie SEO, ich aktivita na sociálnych sieťach je malá. Niektorý špecialisti na sociálny marketing so mnou súhlasiť nebudú, ale facebook nie je predajný nástroj pre všetky typy služieb či produktov. Konverzný pomer je nízky a cena je potom vysoká. Preto sa tieto blogy častejšie sústredia na vyhľadávače, ako sociálne siete. 

Ak máte napríklad výživové doplnky, a nie sú verejnosti známe, ako značka, či účinky, ide o novinku na trhu, pomocou sociálnej siete , viete zapôsobiť iba málo. Affiliate blog pojme informáciu o produkte do hlbky, ale nie len to. Dovedie návštevníkov prostredníctvom vyhľadávačov. Optimalizácia pre eshop a ak má viac produktov, môže byť náročná a niekedy si vyžaduje iné veci, a súčasti ako blog. A tak sa blog môže stať slušným zdrojom sprostredkovania objednávok. Príklad úspešného affiliate blogu:

 

media blog

7.) Media blog

Media blogy obsahujú veľa fotografií a videií. Napríklad ako hrať nejakú PC hru, fotografie rôznych miest, umelecké obrazy a pod. Fotografie a videá sú populárne hlavne u mladších užívateľov internetu. Ak to čo chcete povedať prezentujete videom, hovorí sa už skôr o vlogu. nie blogu. U týchto blogov veľmi záleží, kto je poskytovateľom hostingovej služby. Média často krát zaberajú veľký objem dát, a to sa môže prejaviť v spomaľovaní web stránky, alebo vyššej cene za službu. Príklady úspešných media blogov

freelance blog

8.) Freelance blogeri

Títo blogéri sú platený zato, že píšu pre nejakú spoločnosť. Sú na voľnej nohe ale odborníkmi v danej oblasti. Napríklad ak by ste sa veľmi dobre vyznali v automobiloch značky Škoda, spoločnosť by vás platila zato, že píšete blog o ich výrobkoch, firme, robíte porovnanie, či recenziu. Hoci v zahraničí je to pomerne častá forma blogov, na Slovensku sa s tým prakticky nestretnete. Často krát sú to ale veľmi obľúbené blogy, a rôzne spoločnosti využívajú tento spôsob pre budovanie mena a značky. Príklad úspešných freelance blogov:

 

Možno na váš pár mojich osobných poznámok pôsobí negativisticky. Realita na Slovensku je aká je, avšak vďaka internetu, sa tu môže nachádzať fyzicky, nemusíte, ale mentálne. Pre mnohé veľké spoločnosti je náš trh malý a nezaujímavý, v krajine vládne silná byrokracia. Preto eBay neponúkne svoj affilate program a Amazon u nás nehľadá affilate blogerov. Avšak naťukaním www, ste za 5 sekúnd v USA, Anglicku, Nemecku, a svet a možnosti sa vám otvoria. 

Alena Mižiková
Špecialista digitálnej komunikácie ve společnosti ZSSK – Slovak Passenger Railways
Google AdWords, Google Analytics, Digital Marketing