Dodržiavanie zákonov a blogovanie

5/5 (3)

Bez ohľadu na to, aký typ blogu píšete, alebo na veľkosť publika, existujú právne normy, ktoré musia všetci blogeri dodržiavať a sledovať. Tieto právne otázky sú ďalšie pravidlá, ktoré musí bloger dodržiavať, okrem etických pravidiel blogosféry, základných pravidiel optimalizácie a ďalších.

Ak píšete pre verejnosť  a nechcete sa dostať do právnych problémov, mali by ste poznať tieto základné normy. Neznalosť zákonov totiž neospravedlňuje.  Je na každom blogerovi, aby dodržiaval zákony súvisiace s publikovaním. Preto postupujte podľa nižšie uvedených pravidiel, a ak nemáte istotu, vyhľadajte právne poradenstvo. Ak máte pochybnosti o legálnosti obsahu,  nezverejňujte ho.

 

Copyright

Zákony o autorských právách chránia pôvodného autora diela, akým je napr.  text, obrázok, video alebo zvukový klip, pred krádežou alebo zneužitím. Napr. Nemôžete publikovať príspevok, alebo článok iného človeka na svojom blogu a vydávať ho za vlastný. To je ukážkové porušenie autorských práv. Tiež nemôžete používať obrázok, ak ste ho nevytvorili, alebo nemáte povolenie na jeho použitie od autora. 

Autorský zákon má rôzne obmedzenia, ako môžete na vašom blogu používať obrázky, a iné chránené materiály. Ak sa chcete dozvedieť viac, navštívte web stránky ministerstva.  Pre blogerov sú najväčšie riziko obrázky. Existuje niekoľko web stránok, kde si môžete stiahnuť obrázky a použiť ich.  Ak ide o audio a video, môžete ich používať ak majú licenciu Creative Commons. 

 

Trademark (Ochranná známka)

Ochranné známky vydáva Úrad priemyselného vlastníctva SR a používajú sa na ochranu duševného vlastníctva. Napríklad názov spoločností, názov výrobkov, obchodné značky a logá sú zvyčajne chránené ochrannými známkami, aby konkurenti v tom istom odvetví nepoužívali rovnaké názvy, alebo logá, čo by mohlo mýliť a zavádzať spotrebiteľov.

Ochranná známka sa zvyčajne označuje symbolom autorských práv ©, (c) , alebo symbolom ochrannej známky, ako horný index „SM“ alebo „TM“. Znak sa nachádza za názvom, alebo logom. Nie je povinnosť tieto značky uvádzať, avšak očakáva sa to. Aby spoločnosť informovala o tom, že má ochrannú známku. 

Ochranná známka je nástroj obchodu, takže sa jej použitie u blogov nevyžaduje. Obchodné a mediálne spoločnosti, majú opodstatnme pre ich využitie, ale je málo pravdopodobné, že ich potrebuje bežný bloger.  Aj keď váš blog súvisí s obchodným témou, alebo  odkazujete na názvy chránené ochrannými známkami, nemusíte uvádzať symbol autorských práv v texte príspevku blogu.

Avšak ak používate logo s ochrannou známkou akýmkoľvek iným spôsobom, a zavádzať tak návštevníkov vytváraním dojmu, že ste pridružený k značke, môžete sa dostať do problémov. Aj keď budete používať symbol ochrannej známky. Nemôžete uviesť ľudí do omylu, tým že si budú myslieť, že ste v spojitosti s obchodom, alebo značkou keď to nie je pravda. 

 

Ohováranie, nactiutŕhanie

Nemôžete zverejňovať nepravdivé informácie, negatívne ovplyvniť povesť inej osoby verejne. Nezáleží na tom, aj keby váš blog mal nízku návštevnosť. Ak zverejníte falošné obvinenia o osobe alebo spoločnosti, ktoré ich môžu poškodiť, dopustili ste sa urážky na cti a môžete mať problémy. Aj keď si myslíte, že svoje tvrdenia viete dokázať, myslite na to, že právo nie je na strane toho kto má pravdu, ale toho kto má lepšieho právnika. 

 

Ochrana osobných údajov

Ochrana osobných údajov je v týchto dňoch horúca téma. Úplne základnou podmienkou je, že nemôžete zbierať informácie o svojich užívateľoch a potom ich ďalej predávať, alebo zdieľať či poskytovať tretej strane. Ak zhromažďujete údaje o návštevníkoch akýmkoľvek spôsobom, musíte ich o tom informovať. Preto by ste mali mať na blogu podstránku venovanú ochrane osobných údajov. 

Zákony o ochrane osobných údajov sa vzťahujú aj na aktivity mimo váš blog. Ak napríklad zhromažďujete e-mailové adresy od svojich návštevníkov prostredníctvom kontaktného formulára, alebo akýmkoľvek iným spôsobom, nemôžete im jednoducho začať posielať  e-maily (Newsletter) .

Možno si myslíte, že je to dobrý nápad posielať týždenný bulletin, alebo špeciálne ponuky porušujte tým ale CAN-SPAM zákon. Ak chcete posielať e-maily musíte si na stránke vytvoriť okno, pomocou ktorého sa sami prihlásia na odber noviniek. 

Preto ak si plánujte do budúcnosti posielať hromadné emaily, pridajte si do kontaktného formulára zaškrtávacie políčko, kde o tom budete užívateľa informovať. A nakoniec, keď posielate hromadné e-mailové správy, musíte poskytnúť spôsob, ako sa ľudia môžu odhlásiť  s odberu e-mailových sprav.

ĎALŠIE V KATEGÓRIÍ

PÁČI SA TI ČLÁNOK?

  • 4
    Shares

You may also like...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.